Primjena
ovih poruka započela je u Prvom svjetskom ratu, a svoj rascvat
doživjele su sredinom 50-tih godina 20. stoljeća nakon Vicariyevog „Invisible comercial“ eksperimenta.
Danas su one neizostavan dio propagande koja ih koristi radi pospješivanja što veće prodaje raznih proizvoda i usluga.
Poruke ovakvog tipa vrlo su atraktivne u filmskoj i glazbenoj industriji, a ne zaobilaze ni sam politički vrh.
O čemu je zapravo riječ?
Riječ subliminalno nastala je spajanjem dvije latinske riječi sub (ispod) i limen (prag). U rječnicima je ova riječ definirana kao ispod praga svijesti.
Sukladno tome, subliminalna poruka je ona koja se ne može svjesno opaziti jer je svjesni realni um ne percipira.
Percipiranje subliminalnih poruka događa
se u nesvjesnom dijelu našeg uma utječući pri tom na naše stavove,
ponašanja i prosudbe. Subliminalne poruke mogu biti riječi, slike ili
tonovi koje se ubacuju u već postojeće vizualne ili audio zapise.
Subliminalne poruke prvi je počeo
koristiti James Vicary – menadžer lokalnog kina u New Jerseyu.
Snalažljivi James je ubacivao unutar filmova reklame Coca Cole trajanjem
25 stotinki sekunde. Nakon takvih reklama prodaja Coca cole u kinu
porasla je za 57%.
Vijest o eksperimentu se brzo proširila
Amerikom. Javnost je bila protiv takvih eksperimenata, pa se oni više
nisu provodili, bar ne javno. Ipak sada postaje sve jasnije da ova grana
znanosti nije izumrla, nego je nastavila sa svojim radom.
„ Kupite ih dok su mladi!“
Proučavajući ovaj fenomen, zaprepastila
me činjenica koliko subliminalnih poruka postoji u dječjim crtićima.
Pitala sam se zašto koriste riječi kao što je sex ispisane po ekranu, oskudno odjevene žene i sve ostale stvari koje asociraju na seksualne aktivnosti.
U obzir su uzeli onu izreku: „ Kupite ih dok su mladi!“
. Mala djeca kojima je mozak još u razvoju najbolje upijaju poruke
svoje okoline. Veliki Walt Disney je samo od nekih konglomerata koji su
koristili subliminalne poruke u svojim crtićima.
Bili su optuženi za širenje pornografije, spirituizma i satonizma u svojim crtićima. Pogledajte video:
Subliminalne poruke u političkim kampanjama
Sublimalne poruke kao sredstva manipulacije primjenivale su i političke elite za stjecanje moći.
Najkontroverznija priča potječe iz 2000.
godine kad je Bushova kampanja povodom predsjedničkih izbora koristila
subliminalne poruke za formiranje negativnog dojma o Bushovom
protukandidatu Alu Goreu. Sublimalne poruke u predizbornom spotu uočio
je jedan bistrooki gledatelj.
Kad je najavljač govorio o Goreovom
planu na ekranu se pojavila riječ „ ŠTAKORI“. Gledatelj je brzo
kontaktirao novinare koji su napali Bushovu kampanju, a napadnuti su
tvrdili da nitko nije umetnuo takav sadržaj u spot, već da je to bila
čista slučajnost.
Što kažu stručnjaci?
U istraživanjima provedenim u
kontroliranim laboratorijskim uvjetima nije potvrđen utjecaj
subliminalnih poruka na ponašanje ljudi u svakodnevnom životu. One mogu
djelovati suptilno na preferencije ljudi, ali stvarni dokazi o
djelovanju subliminalnih poruka na ljude još uvijek nisu potvrđeni.
Zaključno tome dolazimo do
paradoksa: zašto najveći svjetski brendovi i tvrtke koriste tolike
količine novca u objavljivanje subliminalnih poruka ako one nemaju
stvarnog utjecaja na ljude?
Odgovor je vrlo jednostavan: čak i ako ne djeluju, ljudi misle da djeluju.
Subliminalna glazba
Jeste li ikada razmišljali o značenjima
stihova svojih omiljenih grupa i pjevača? Jeste li znali kako mnogi
hitovi zapravo kriju subluminalne poruke koje se mogu detektirati pomoću
metode tonskog backward maskinga?
Otkrivamo vam neke:
“Sam vrag je tvoj bog” (pjesma “God of Thunder” grupe KISS);
“Zli imaju moć” (pjesma “Every Little” grupe Police)
“‘Ja te volim’- rekao je vrag” (pjesma “Tops” grupe Rolling Stones);
“Time si bespomoćan protiv zlih, protiv sviranja unatrag” (pjesma
“SheBop” grupe Cindy Lauper);
“SheBop” grupe Cindy Lauper);
“Hail Satan, haaaaail Satan!” (pjesma “When you call my name” Madonna).
Zanimljiv je i primer u pjesmi Johna Lennona ‘Imagine’, kada se,
pušteno unazad ”Imagine All The People”, čuje ”The People WarBeside
Me”(Ljudi ratuju pored mene).
U poznatoj pjesmi Britney Spears ‘Baby One More Time’ kada se dio
‘With You I Lose My Mind, give me a sign’, pusti unazad, čuje se ‘Sleep
with me, I’m not too young’
U pjesmi ‘Empty Spaces’ Pink Floyda, kada se nerazumljivo mumljanje pusti unazad, čuje se: ‘Čestitamo, otkrili ste skrivenu poruku. Molim vas pošaljite vaš odgovor starom Pinku’
U pjesmi od 2Paca “Pacs life” unazad poručuje ‘I’m still alive’.
Izvor: Alfa-portal
Nema komentara:
Objavi komentar